B: SPELEND LEREN

Kinderen spelen de hele dag door. Aanvankelijk is het leven van je kind een groot spel, met allerlei uitdagingen. Ze maken van nature van alles een spelletje. Hoe zou het zijn als jij het huishouden als een spel zouden zien? Zou je er niet veel meer plezier aan beleven? Sommige klusjes moeten nu eenmaal gedaan worden. Als je opruimen en poetsen als een spel ziet heb je er lol in en kun je genieten van de bezigheid en niet alleen van het resultaat.

Aan het einde van een Spetterpretles wordt het opruimen van het speelgoed als spel gebracht. De juf komt met een duidelijk herkenbaar ‘opruimmandje’ en de kinderen worden uitgenodigd de speeltjes erin te leggen. Daarbij geven de ouders het goed voorbeeld. Op deze manier geniet je kind ervan om samen met jou op te ruimen. Jij bent immers zijn grote voorbeeld en inspirator en hij wil doen wat jij doet. Op deze manier kun je samen veel plezier beleven aan opruimen. Laat het kind in jezelf naar boven komen!

Spelen is leuk en wat leuk is wil je herhalen, keer op keer. Door te spelen leert je kind veel vaardigheden die hij kan gebruiken in het dagelijkse leven. Zo heb jij ook jezelf veel eigen gemaakt toen je nog klein was. Herhalen, herhalen, herhalen, daar komt het op neer en je kind doet het omdat hij het leuk vindt. Als je een nieuw aan te leren vaardigheid als een spel brengt wil je kind het meestal eindeloos herhalen totdat hij het onder de knie heeft. Dan is de uitdaging eraf en is hij aan iets nieuws toe.

Bij het baby- peuter-kleuterzwemmen komt het bellen blazen bijvoorbeeld iedere les terug. Dat is een leuk spelletje en door dat wekelijks te doen leert je kind het belangrijkste principe van de ademtechniek: inademen boven water en uitblazen in het water. En daarmee leert hij ook het grondbeginsel van het hele zwemgebeuren en de belangrijkste vaardigheid om verdrinken te voorkomen.

Maak jij ook van bepaalde klusjes een spel? Welke klusjes? En hoe doe je dat? Deel het in een reactie!

Geplaatst in Nieuws.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *