Iedereen verdient respect, ook je kind. Als ouder heb je door je levenservaring oplossingen waarvan je weet dat ze werken. Je gaat respectvol te werk als je je kind op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo laat uitvogelen hoe hij iets oplost. Als hij die vrijheid voelt wordt zijn creativiteit aangesproken. Hij is er niet mee gediend als hij jouw kant-en-klare oplossing voorgeschoteld krijgt. Je kunt je kind stimuleren om zelf oplossingen te bedenken door uitnodigend te vragen: hoe zullen we dat eens aanpakken? Gegarandeerd dat je kind een idee heeft, vaak origineler dan je zelf zou bedenken. Probeer zijn aanpak uit en ervaar hoe het is. Als het niet werkt kun je hem iets anders laten bedenken en weet hij niets meer dan kun je opperen om het op jouw manier te doen, waarvan je weet dat het werkt. Door fouten te maken leert je kind het meest.
Je kind wil gehoord en gezien worden en hij wil serieus genomen worden. Als je je verplaatst in de belevings- en ervaringswereld van je kind dan kun je je voorstellen hoe je kind zich voelt.
Je kind geeft meestal heel duidleijk aan wat hij NIET wil doen. Het is een uidaging om uit te vinden wat je kind WEL wil doen. Leg in de woorden van je kind uit wat de bedoeling van een opdracht is net zolang totdat hij het begrepen heeft. Stel vragen waaruit blijkt of hij het al dan niet begrijpt. Als je kind de bedoeling van een opdracht begrijpt zal hij veel gemotiveerder zijn om hem uit te voeren.
Respectvolle omgang met kinderen is essentieel. Daarom is dit een van de pijlers van de Swinkels Methodiek, die bij Spetterpret gehanteerd wordt. Een duidelijk voorbeeld is de respectvolle wijze waarop het speelgoed, waarmee in die les gespeeld is, aan het einde van elke les wordt opgeruimd. Het werkt averechts om het speeltje uit de handen van een kind te nemen.
Geef je eigen voorbeeld van een respectvolle bejeging van je kind tijdens een van de Spetterpretlessen in de commentaarruimte. Maak er een kort verhaaltje van en je krijgt € 10,- korting op het lesgeld van het 1e kwartaal van 2018.