B: De R = Respect in PReSwim Methodiek

Respectvolle omgang met kinderen is essentieel bij Spetterpret. Daarom is dit naast Plezier en Structuur een belangrijke pijler van de PReSwim Methodiek, die bij Spetterpret ontwikkels is.

Iedereen verdient respect, ook je kind. Het wil gehoord en gezien worden en serieus genomen. Als ouder heb je door je levenservaring oplossingen waarvan je weet dat ze werken. Je gaat respectvol te werk als je je kind op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo laat uitvogelen hoe hij iets oplost. Als hij die vrijheid voelt wordt zijn creativiteit aangesproken.

Hij is er niet mee gediend als hij jouw kant-en-klare oplossing voorgeschoteld krijgt. Stimuleer daarom je kind om zelf oplossingen te bedenken! Gegarandeerd dat je kind een idee heeft, vaak origineler dan je zelf zou bedenken. Probeer zijn aanpak uit en ervaar hoe het is. Als het niet werkt kun je hem iets anders laten bedenken en weet hij niets meer dan kun je opperen om het op jouw manier te doen, waarvan je weet dat het werkt. Houd daarbij in je achterhoofd: door fouten te maken leert je kind het meest.

Je kind geeft meestal heel duidelijk aan wat hij NIET wil doen. Het is een uidaging om uit te vinden wat je kind WEL wil doen. Leg je kind in begrijpelijke woorden uit wat de bedoeling van een opdracht is net zolang totdat hij het begrepen heeft. Stel vragen waaruit blijkt of hij/zij het al dan niet begrijpt. Als je kind de bedoeling van een opdracht begrijpt zal het veel gemotiveerder zijn om hem uit te voeren.

Een duidelijk voorbeeld is de respectvolle wijze waarop het speelgoed, waarmee in die les gespeeld is, aan het einde van elke les wordt opgeruimd. Het werkt namelijk averechts om het speeltje uit de handen van een kind te nemen. Verplaats je in de belevings- en ervaringswereld van je kind, zodat je je voor kunt stellen hoe hij/zij zich voelt.

Wat versta jij onder respectvolle bejegening? Geef een voorbeeld in de commentaarruimte!

Geplaatst in Nieuws.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *